АВТОРЫ

Бердичевский Яков Исаакович

1932 г.р.

Музейный работник, библиофил, коллекционер; член НСБ, ОРБ с 1990 г., клуба «Бироновы конюшни» с 1992 г. Составитель более сотни каталогов различных выставок, автор многочисленных статей в периодике и десятка книг на книговедческие и библиофильские темы. Библиотека включает более 4000 томов, отдельные коллекции: «Пушкиниана» — около 2000 томов, листовой материал — более 2000 единиц, тиражная графика — около 1000 единиц, книжные знаки — около 30 000 единиц. Для библиотеки выполнено около 300 книжных знаков. Живет в Берлине (Германия).

Ист.: Библиофилы России: альманах. Т. XVIII. Москва: Любимая Россия: Собрание, 2023.

Публикации

Гравюры и экслибрисы волжского мастера Александра Васильевича Скворцова

Библиофилы России. Том 18. 2023. Москва: Собрание, Любимая Россия, 2023. С. 195-205.

Yakov Berdichevsky. ENGRAVINGS AND EX-LIBRIS OF THE VOLGA MASTER, ALEXANDER VASIL'EVICH SKVORTSOV

A complete list of bookplates designed by this graphic artist from Saratov, A.V. Skvortsov.

«Музей книги» Петра Дружинина и Александра Соболева

Библиофилы России. Том 18. 2023. Москва: Собрание, Любимая Россия, 2023. С. 97-120.

Yakov Berdichevsky. "MUSEUM OF THE BOOK" OF PETR DRUZHININ AND ALEXANDER SOBOLEV

The three-volume “Museum of the Book” contains a panorama of the history and art of the Russian book, both manuscript and printed — from the Cyrillic incunabula to the early 20th century, illustrating authentic artefacts of exceptional cultural value. Among them are rare, often unique, books with provenance marks, marginalia, and autographs, including A.S. Pushkin, V.A. Zhukovsky, D.I. Mendeleev, and I.P. Kulibin, ephemera, graphic illustrations, and specimens of bindings. Each of the nearly five hundred entries is accompanied by a thorough annotation.

Строгий реалист и самый праздничный романтик Георгий Малаков

Библиофилы России. Том 17. 2022. Москва: Собрание, Любимая Россия, 2022. С. 299-312.

Yakov Berdichevsky. GEORGY MALAKOV: STRICT REALIST AND MOST FESTIVE ROMANTIC

The brief overview is devoted to the glorious, strenuous, and short life of the Ukrainian graphic artist, Georgy Malakov (1928-1979), who worked out his own style and created his own “Theatre” — from a vaudeville to a deep human tragedy.

Из блокнота книжного старателя

Библиофилы России. Том XVI. 2020. Москва: Собрание, Любимая Россия, 2020. С. 425-446.

В двенадцатую подборку «Старателя» включены книги трех поэтов. Один из них — Луиза Лабе, типичный представитель ма­ньеризма во французской литературе, автор гирлянды любовных сонетов, не только не утративших и спустя пятьсот лет своего аро­мата, но и вызвавших к жизни сюиту великолепных деревянных гравюр, рожденных талантом ее земляка Валантена Ле Кампиона, ученика и воспитанника адептов московской школы ксилографии. Второй — российско-еврейский поэт Хаим-Нахман Бялик, чья муза была высоко оценена многими российскими поэтами и писа­телями. Третий — М.И. Цветаева. Здесь два экземпляра ее сказки «Молодец», украшенных собственноручными автографами. К ним примыкает ее же письмо 1936 года. Несколько в стороне сюжет о первой и самой замечательной книге В.П. Некрасова «В окопах Сталинграда», положившей начало так называемой «лейтенант­ской прозе» — первого фронтового послевоенного направления советской литературы. Книга снабжена авторским инскриптом профессору М.И. Гельману, уже известному читателю по предыду­щему тому нашего альманаха.

Yakov Berdichevskii. FROM THE NOTEBOOK OF A BOOK PROSPECTOR

The twelfth selection of the “Prospector” included the books of three poets. One is Louisa Labe, a typical representative of mannerism in French literature. She wrote love sonnets, which managed to preserve not only their unique fragrance after five hundred years, but to bring to life a suite of magnificent wood engravings, born by her talented countryman, the Russian/French wood engraver Valentin Le Campion, a disciple and follower of adherents of the Moscow school of wood engraving. The second is the Russian-Jewish poet Chaim-Nachman Bialik, whose Muse was highly appreciated by many Russian poets and writers. The third is M.I. Tsvetaeva. The collection contains two copies of her fairy tale “The Fine Fellow” with her own autographs and a letter of 1936. The collection also presents V.P. Nekrasov’s first and the most remarkable book “In the Trenches of Stalingrad”, which initiated the existence of the so-called “lieutenant’s prose” — the first front-line post-war trend in Soviet literature. The book has the author’s inscription to Professor M.I. Gelman, known to readers from the previous volume of our almanac.

Леонид Семенович Хижинский — адепт деревянной гравюры

Библиофилы России. Том XVI. 2020. Москва: Собрание, Любимая Россия, 2020. С. 279-287.

Эссе о самобытном мастере деревянной гравюры, станкового эстампа и книжного знака.

Yakov Berdichevskii. LEONID SEMONOVICH KHIZHINSKII — AN ADEPT OF WOOD ENGRAVING

The article is devoted to the remarkable master of wood engraving, prints, and bookplates.

Сергей Петров. Памяти друга

Библиофилы России. Том XVI. 2020. Москва: Собрание, Любимая Россия, 2020. С. 142-146.

Yakov Berdichevskii. SERGEI PETROV. IN MEMORY OF A FRIEND

Памяти С.С. Петрова - In Memory of S.S. Petrov

«Слушайте, товарищи потомки, агитатора, горлана, главаря...»: Быстрый взгляд на библиофильское творчество А.А. Венгерова

Библиофилы России. Том XVI. 2020. Москва: Собрание, Любимая Россия, 2020. С. 125-138.

Его можно причислить к ряду «сеятелей знанья на ниву народ­ную». Многочисленные выставки, среди которых несущая звонкое имя «Мы — в обложке» (в ГМИИ им. А. С. Пушкина) и другие на московских просторах. И первая и все еще единственная, вполне самостоятельная (а не лишь раздел всеобщей экспозиции), по­казанная за пределами Москвы и России, за ее рубежом - в не­мецком Нюрнберге. 16 фундаментальных томов, раскрывающих отечественную историю в книжном зеркале, украшающих полки библиотек крупнейших университетов мира. Все это - труды стра­стотерпца книжного Алексея Анатольевича Венгерова.

Yakov Berdichevskii. "LISTEN, FELLOW DESCENDANTS, TO THE AGITATOR, BAWL, LEADER...": QUICK INSIGHT INTO THE BIBLIOPHILIC WORK OF A.A. VENGEROV

He is among the “sowers of knowledge in the field of people”. Numerous exhibitions, including that with the resonant name “The 20th Century. We Are on the Cover” (Pushkin State Museum of Fine Arts) and others were held in Moscow. The first and still the only exhibition (completely independent and not just a part of a general exposition) was organized outside Moscow and Russia, in Nuremberg, Germany. Sixteen fundamental volumes revealing Russian history in a mirror of books embellish the libraries of the world’s largest universities. Behind all this is Aleksei Anatolevich Vengerov, a passionate devotee of the book.

Еще одна — и тоже первая — ласточка украинского экслибрисоведения

Библиофилы России. Том XV. 2019. Москва: Собрание, Любимая Россия, 2019. С. 505-510.

Yakov Berdichevskii. ANOTHER — AND ALSO THE FIRST — SWALLOW OF THE UKRAINIAN SCIENCE OF THE EXLIBRIS

Под сенью пушкинских аонид: К тридцатилетнему юбилею библиофильского клуба «Бироновы конюшни»

Библиофилы России. Том XV. 2019. Москва: Собрание, Любимая Россия, 2019. С. 443-449.

Краткое воспоминание о возникновении библиофильского клуба «Бироновы конюшни» (Санкт-Петербург), о его жизни, его изданиях, к 30-летию клуба.

Yakov Berdichevskii. UNDER THE SHADOW OF PUSHKIN AONIDES: ON THE 30TH ANNIVERSARY OF THE BIBLIOPHILIC CLUB "BIRON STABLES"

Concise recollection of the origin of the bibliophile club “Biron stables” (St. Petersburg), its life, publications, on the 30th anniversary of the club.

Post Scriptum к книге «Кантата "Кантате"»

Библиофилы России. Том XV. 2019. Москва: Собрание, Любимая Россия, 2019. С. 436-439.

Впечатление о только что изданной книжице, посвященной первому печатному изданию Русского общества друзей книги — шутливой поэме А.А.Сидорова «Кантата».

Yakov Berdichevskii. POST SCRIPTUM TO THE BOOK "CANTATA TO «CANTATA»"

An impression of the newly published book dedicated to the first printed edition of the Russian Society of Friends of the Book — a humorous poem by A.A.Sidorov, “Cantata”.